Proje Yönetimi Süreçleri
PMBOK Rehberini incelemeye yeniyseniz, beş süreç grubu, 10 bilgi alanı ve 49 süreç öğrenme fikri göz korkutucu görünebilir. Ama şanslısın. Proje yönetimi süreçlerinden başlayarak bu alanların her birinde gezinmenize yardım etmem gerekiyor. Proje yönetimi süreçleri, bir ekibin proje planını yürütmek için kullandığı yöntemdir. Her süreç bir girdi, çıktı ve araçlar ile tekniklerden oluşur.
Bu süreçlerden elde edilen çıktılar, diğer süreçlere girdiler veya proje ya da fazın çıktısı olabilir. Örneğin, Proje Sözleşmesi Geliştirme sürecinden bir çıktı olan bir proje sözleşmesi bir girdi olacaktır. Şimdi, süreçler genellikle üç kategoriye ayrılmaktadır. Birincisi, projede bir kez veya önceden tanımlanmış bir noktada kullanılan süreçler vardır. Örnek olarak Paydaşları Belirleme gösterilebilir. Daha sonra Plan Risk Yanıtları gibi gerektiği gibi yapılan işlemler var . Son olarak, Faaliyetleri Tanımla gibi proje boyunca sürekli olarak yapılan süreçlerimiz var. Güzel olan, bu süreçlerin küresel olması ve herhangi bir endüstri için kullanılabilmesidir. Böylece, nerede olursanız olun veya yaptığınız işe bakmaksızın bunları herhangi bir projeye uygulayabilirsiniz. Ayrıca, PMBOK Kılavuzu sadece bir rehberdir. Projenize hangi süreçlerin uygulanacağının anlamlı olduğunu seçebilir. Örneğin, iki haftalık bir projeniz varsa, projenizi yönetmek için 49 sürecin tümünü dağıtmak istemeyebilirsiniz . Belgeleri oluşturmak muhtemelen iki haftadan uzun sürecektir. Öte yandan, tamamlanması birkaç yıl süren yeni bir yolcu gemisi inşa ediyorsanız, 49 işlemin tamamını kullanmak muhtemelen iyi bir fikirdir. Proje yönetimi süreçleri, Proje Yönetimi Süreç Grupları veya sadece Süreç Grupları olarak bilinen beş kategoriye ayrılır. Başlatma, Planlama, Yürütme, İzleme ve Kontrol ve Kapanış vardır. Bu süreç gruplarının hepsi birbirinden bağımsız olarak gizli çalışıyor gibi görünebilir. Ama gerçek şu ki, proje boyunca örtüşüyorlar ve etkileşiyorlar. Bu, süreç gruplarının her birinin proje veya aşama boyunca nasıl örtüştüğünü gösteren harika bir grafiktir . Sol köşeye bakarsanız, Başlangıç, Planlama ve İzleme ve Kontrol öğelerinin aynı anda başladığını görürsünüz ve bunlar proje boyunca çakışır. Ardından yürütme başlar ve Kapanıştan kısa bir süre önce sona erer ve her işlem proje veya aşama sonuna kadar çakışır. Buna bakmanın bir başka yolu, süreç gruplarının sırayla çalışmadığıdır. Bir aşamayı sonlandırmaya yaklaştıkça, İzleme ve Kontrol devam ederken Planlama ve ardından Yürütme gibi bir sonraki aşamada çalışma başlar. Projenin bitiminden önce Tedarikler gibi kapanmış bazı faaliyetler bile olabilir. Gördüğünüz gibi, proje yönetimi süreçleri birbirine sıkı sıkıya bağlı ve iç içe geçmiş durumda. Her birinin birbiriyle nasıl ilişkili olduğunu ve bu süreçleri kullanarak projelerinizi nasıl yöneteceğinizi anlamak önemlidir.
İşlem Grubunu Başlatma
Bir keresinde, kariyerimin başlarında, sonunda kendi projemi aldığım için heyecanlandım. Sorumlu bir proje yöneticisi olarak tüzüğü nerede bulabileceğimi sordum. Kısa süre sonra, projenin başlatılmasında ilk adımdan geçmediğini öğrendim, bu da proje sözleşmesini geliştirmek. Sözleşme olmadan proje mevcut değildir. Proje yönetim ofisi ile konuştuğumda, yetkilendirilmediğini bile keşfettim. O gün değerli bir ders öğrendim. Her zaman proje sözleşmesini isteyin. Başlatma süreci grubu, yetkilendirme başlatarak yeni bir proje veya mevcut bir projenin yeni bir aşamasını tanımlamak için kullanılır.
Bu süreçte gerçekleşen eylemlere bakalım. İlk olarak, başlangıç kapsamı tanımlanır ve iç ve dış paydaşlar belirlenir. İlk finansman kaynakları taahhüt edilir ve proje yöneticisi atanır. Bu bilgilerin tümü proje tüzüğünde ve paydaş kaydında yakalanır . Genel olarak, proje tüzüğü sponsor tarafından geliştirilir, ancak kuruluşa bağlı olarak bazen proje yöneticisi iş vakasının geliştirilmesine ve proje faydalarının tanımlanmasına yardımcı olarak yer alır. Bu süreç grubunun temel amacı, paydaşların beklentilerini projenin amacına uygun hale getirmektir. Onlara kapsam ve hedefler hakkında görünürlük kazandırır ve katılımlarının beklentilerinin karşılanmasını nasıl sağlayabileceğini gösterir . Bu süreçler projenin vizyonunu belirler. Bu süreç grubu hatırlanması en kolay olanlardan biri olma eğilimindedir, çünkü burada görüldüğü gibi sadece iki süreçten oluşur, proje tüzüğü geliştirir ve paydaşları tanımlar. Bu süreç grubunun tamamlanmasında şu çıktılara sahip olursunuz: onaylı bir tüzük ve bir paydaş kaydı. Tüm projelerin en azından bir tüzüğü olmalıdır. Biri yoksa, proje yöneticisinin bir tane geliştirmek için sponsorla birlikte çalışması gerekir. Bu, yetkilendirilmiş bir projeyi yönetme yolunda emin olmanızı sağlayacaktır.
Bir Önceki Yazıyı Okumak İçin Tıklayınız: (PMBOK Kılavuzunun Bölümleri #1)
Bir sonraki yazıyı okumak için tıklayınız: (PMBOK Kılavuzunun Bölümler #3)
PMBOK Rehberini incelemeye yeniyseniz, beş süreç grubu, 10 bilgi alanı ve 49 süreç öğrenme fikri göz korkutucu görünebilir. Ama şanslısın. Proje yönetimi süreçlerinden başlayarak bu alanların her birinde gezinmenize yardım etmem gerekiyor. Proje yönetimi süreçleri, bir ekibin proje planını yürütmek için kullandığı yöntemdir. Her süreç bir girdi, çıktı ve araçlar ile tekniklerden oluşur.
Bu süreçlerden elde edilen çıktılar, diğer süreçlere girdiler veya proje ya da fazın çıktısı olabilir. Örneğin, Proje Sözleşmesi Geliştirme sürecinden bir çıktı olan bir proje sözleşmesi bir girdi olacaktır. Şimdi, süreçler genellikle üç kategoriye ayrılmaktadır. Birincisi, projede bir kez veya önceden tanımlanmış bir noktada kullanılan süreçler vardır. Örnek olarak Paydaşları Belirleme gösterilebilir. Daha sonra Plan Risk Yanıtları gibi gerektiği gibi yapılan işlemler var . Son olarak, Faaliyetleri Tanımla gibi proje boyunca sürekli olarak yapılan süreçlerimiz var. Güzel olan, bu süreçlerin küresel olması ve herhangi bir endüstri için kullanılabilmesidir. Böylece, nerede olursanız olun veya yaptığınız işe bakmaksızın bunları herhangi bir projeye uygulayabilirsiniz. Ayrıca, PMBOK Kılavuzu sadece bir rehberdir. Projenize hangi süreçlerin uygulanacağının anlamlı olduğunu seçebilir. Örneğin, iki haftalık bir projeniz varsa, projenizi yönetmek için 49 sürecin tümünü dağıtmak istemeyebilirsiniz . Belgeleri oluşturmak muhtemelen iki haftadan uzun sürecektir. Öte yandan, tamamlanması birkaç yıl süren yeni bir yolcu gemisi inşa ediyorsanız, 49 işlemin tamamını kullanmak muhtemelen iyi bir fikirdir. Proje yönetimi süreçleri, Proje Yönetimi Süreç Grupları veya sadece Süreç Grupları olarak bilinen beş kategoriye ayrılır. Başlatma, Planlama, Yürütme, İzleme ve Kontrol ve Kapanış vardır. Bu süreç gruplarının hepsi birbirinden bağımsız olarak gizli çalışıyor gibi görünebilir. Ama gerçek şu ki, proje boyunca örtüşüyorlar ve etkileşiyorlar. Bu, süreç gruplarının her birinin proje veya aşama boyunca nasıl örtüştüğünü gösteren harika bir grafiktir . Sol köşeye bakarsanız, Başlangıç, Planlama ve İzleme ve Kontrol öğelerinin aynı anda başladığını görürsünüz ve bunlar proje boyunca çakışır. Ardından yürütme başlar ve Kapanıştan kısa bir süre önce sona erer ve her işlem proje veya aşama sonuna kadar çakışır. Buna bakmanın bir başka yolu, süreç gruplarının sırayla çalışmadığıdır. Bir aşamayı sonlandırmaya yaklaştıkça, İzleme ve Kontrol devam ederken Planlama ve ardından Yürütme gibi bir sonraki aşamada çalışma başlar. Projenin bitiminden önce Tedarikler gibi kapanmış bazı faaliyetler bile olabilir. Gördüğünüz gibi, proje yönetimi süreçleri birbirine sıkı sıkıya bağlı ve iç içe geçmiş durumda. Her birinin birbiriyle nasıl ilişkili olduğunu ve bu süreçleri kullanarak projelerinizi nasıl yöneteceğinizi anlamak önemlidir.
İşlem Grubunu Başlatma
Bir keresinde, kariyerimin başlarında, sonunda kendi projemi aldığım için heyecanlandım. Sorumlu bir proje yöneticisi olarak tüzüğü nerede bulabileceğimi sordum. Kısa süre sonra, projenin başlatılmasında ilk adımdan geçmediğini öğrendim, bu da proje sözleşmesini geliştirmek. Sözleşme olmadan proje mevcut değildir. Proje yönetim ofisi ile konuştuğumda, yetkilendirilmediğini bile keşfettim. O gün değerli bir ders öğrendim. Her zaman proje sözleşmesini isteyin. Başlatma süreci grubu, yetkilendirme başlatarak yeni bir proje veya mevcut bir projenin yeni bir aşamasını tanımlamak için kullanılır.
Bu süreçte gerçekleşen eylemlere bakalım. İlk olarak, başlangıç kapsamı tanımlanır ve iç ve dış paydaşlar belirlenir. İlk finansman kaynakları taahhüt edilir ve proje yöneticisi atanır. Bu bilgilerin tümü proje tüzüğünde ve paydaş kaydında yakalanır . Genel olarak, proje tüzüğü sponsor tarafından geliştirilir, ancak kuruluşa bağlı olarak bazen proje yöneticisi iş vakasının geliştirilmesine ve proje faydalarının tanımlanmasına yardımcı olarak yer alır. Bu süreç grubunun temel amacı, paydaşların beklentilerini projenin amacına uygun hale getirmektir. Onlara kapsam ve hedefler hakkında görünürlük kazandırır ve katılımlarının beklentilerinin karşılanmasını nasıl sağlayabileceğini gösterir . Bu süreçler projenin vizyonunu belirler. Bu süreç grubu hatırlanması en kolay olanlardan biri olma eğilimindedir, çünkü burada görüldüğü gibi sadece iki süreçten oluşur, proje tüzüğü geliştirir ve paydaşları tanımlar. Bu süreç grubunun tamamlanmasında şu çıktılara sahip olursunuz: onaylı bir tüzük ve bir paydaş kaydı. Tüm projelerin en azından bir tüzüğü olmalıdır. Biri yoksa, proje yöneticisinin bir tane geliştirmek için sponsorla birlikte çalışması gerekir. Bu, yetkilendirilmiş bir projeyi yönetme yolunda emin olmanızı sağlayacaktır.
Bir Önceki Yazıyı Okumak İçin Tıklayınız: (PMBOK Kılavuzunun Bölümleri #1)
Bir sonraki yazıyı okumak için tıklayınız: (PMBOK Kılavuzunun Bölümler #3)
PMBOK Kılavuzunun Bölümleri #2
Reviewed by Mert
on
Mayıs 02, 2020
Rating:
